Woooow....

Jag har ridit på ÖRKS hela den tiden jag ridit på ridskola, i snart 8 år. 
Det känns i hjärtat på riktigt när jag funderar på detta beslutet...
Ut till ÖRKS är det 25 min buss, ca 40 min buss. Rider en gång i veckan, och vill vara i stallet mer! Har kollat på både vissmålen och jfk..
 
Mamma jobbar, pappa jobbar och jag hinner inte ta bussen ut till stallet förens klockan är mycket och jag måste hem igen. Det går inte ihop med läxor och andra träningar.. 
Har somsagt ridit på örks ända sen jag började rida "på riktigt". Har ridit i bra gruppen hela tiden, som skiftat mellan onsdag, lördag och söndag. Skaffat nya favvo hästar, hoppat min första tävling örks ridbana, gått över en bom för första gången på örks. Lärt mig hitta knappar på hästen så den får finare form, rida ner i repgrimma utan tyglar eller något till hagen,  rida ut och va livrädd för att fastna i diket.
 
Har alla mina hästminnen från örks, och kommer verkligen sakna stället! Haft blandade lektioner, så har lärt mig allt från lodrät sits till att hoppa en bana på 90, med en häst jag fortfarande älskar, men kanske aldrig kommer få rida mer. 
Usch, känner gråten i halsen när jag skriver detta, örks är verkligen en ridskola jag älskar. Velat byta en gång innan, men ändå känt att naaee måste stanna! 
Tänk att jag aldrig får rida Hoffman mer? Chicago? Reflex? 
Aldrig skölja av bettet i den vattenspiltan, aldrig rida i nerförbacken och uppförsbacken i hagen igen? Aldrig gå över vägen med älskade Chicago för att se honom springa iväg in i hagen och käka gräs? 
 
Har hört mycket om både jfk och vissmålen, vissa säger att jfk är en slarvig ridskola, andra att den är välkommnande. Vissmålen är fin anläggning, men trevliga personer/slarvig och väldigt liten klubb. Lyssnar inte så mycket på andra, utan väljer MEST utifrån min egna uppfattning. OCH GLÖM INTE att örks är med bland valen.

Har själv känt att jfk är en vääääldigt stor klubb, och har myket människor vilket gör att det verkar vara lite rörigt, mycket hästar hela tiden och mycket folk. Men ändå att ridpass och tränare är bra & trevliga. Känner många som rider där, och har hört bra om jfk. 
 
Vissmålen tycker jag också verkar vara en bra ridskola, men ha väldigt lite plats att rida på + det är svårt att komma ut dit smidigt för mig. 1 byte av buss + gång 10 min..
 
Om jag skulle välja på jfk och vissmålen, blir det nog jfk. MEN jag älskar ju örks så varför lämna den klubben? Hästar i alla storlekar, har ridit alla förutom 4 och känner hästarna, vet om de är pigga/sega/busiga whatever. Vill vara där mer, men det är tyvärr inte så smidigt. Bussarna går en gång i timmen och mamma och pappa jobbar. Hinner knappt komma av bussen innan jag måste ta nästa hem.. 

Detta valet är otroligt svårt för mig, så om någon där ute har ridit på jfk eller vissmålen, svara gärna på domma frågorna:
Var det blandade övningar på ridpassen?
Var lärarna/tränarna snälla & noga med vad de gjorde?
Snälla svara, skulle hjälpa mig jättemycket
En av mina första tävlingar... Chicago♥
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vissmålen är inte en godkänd ridskola och har inte godkända, utbildade ridlärare vilket Örks och troligtvis JFK (?) har...

2013-08-26 @ 21:15:11
Postat av: Hannah

Min kompis rider på JFK, är alltid med där. Kan säga både gott och ont om den. Kan ju börja med det goda :)
-Ponnysarna är i olika storlekar, hästar med.
-De har ett jätte fint stort ridhus med fina hinder. Sen ett litet där ponnysarna går. (mycket mindre än örks..)
-Finns endel bra ridlärare.

Sen det jag faktiskt avskyr med jfk är..

-de låter ponnysar/hästar gå när de har tappsko
-lika så när de är halta får de gå med ändå för de har inte "tillräckligt" med ponnysar annars..
-de flesta är sega och trivs inte alls som ridskolehästar.
-alla rider nästan krattor..

JAG TALAR REN SANNING. inte för att trycka ner jfk. Men örks är nog den bästa klubben du kan vara på! :)

Sen tycker alla olika ;)

Svar: Jag valde mellan örks och jfk när jag skulle börja från första början, och valde örks för det var mer välkommnande och allt verkade bra... och så är det ju :) vi får se hur det blir! Fin blogg! ♥
orksryttare.blogg.se

2013-08-26 @ 21:56:15 / URL: http://hannahjohanssons.blogg.se/
Postat av: Hannah :)

Örks
Har själv ridit på örks och tycker det är ett väldigt mysigt stall med många snälla personer men är inte så van vid det stället och tycker det är lite litet och lite väll dyrt :)

Jfk
Har själv aldrig ridit där men det bra där är att det är mycket stor plats men är inte så förtjust i små och leriga hagar och sen av vad jag hört att dom lär ut fel.

Vissmålen
Har ridit där i flera år och kan stort rekomendera det staller alltid hemtrevligt mycket folk och hästar i alla storlekar många bra grupp vall och bra ridlärare men det lite dåliga är att det är ganska gamalt och skruttigt

Bratteborg
Har inte ridit där men ganska bra med att man får komma ut och tävla när man själv känner sig redo men nackdelen är att min kompis som red där fick inte börja galoppera förrens efter 3år

Kan själv inte dömma Jfk eller bratteborg eftersom jag slv aldrig ridit där men tycker nog alla ställen är bra men om jag ska rekomendera dig något stall tycker jag vissmålen :) Men det är ditt vall men bäst är att skaffa medryttar/sköt/hyr/foder/egen häst :) //Hannah

2013-08-26 @ 22:23:30 / URL: http://Ponniigirl.blogg.se
Postat av: Stina

Kommenterar igen hehe :P
Jag vet inte vilket något av stallen är, eftersom jag inte bor i jönköping.....
Men man ska välja det stället som man tycker har bra ridlektioner och bra hästar tycker jag!

2013-08-27 @ 17:15:56
Postat av: Anonym

Vissmålen håller på att göra om just mu och det är huuur fint som helst. Det är jätte trevlig personal, och bra höstar i olika storlekar. Förutom hästar finns just nu kattungar och nyfödda kaninungar.

På jfk är personalen otrevlig och hejar aldrig, dom hjälper heller aldrig till när man ber om hjälp. Dessutom vet jag inte om detta gäller längre men innan så var det så att man bara fick vara där dn halvtimme innan. Sen är ju jfk väldigt snobbigt med

2013-08-28 @ 07:30:59
Postat av: ida

Jag går på JFK och ni som kanske inte har varit där på ett tag så kan jag berätta att man inte rider hästar som är halta och alla hälsar på mig när jag säger hej till dem och jag skulle valt örks i om jag inte gick på JFK. Och säg inte att vi är snobbiga för det är vi inte!

Svar: Låter bra!
orksryttare.blogg.se

2013-09-27 @ 16:32:21
Postat av: ida

Och lite svar på frågorna
1. På mina lektioner är de det och alla de grupper jag har testat.
2.Ja de är kanske lite stränga men jag vet att det är för att de vill att vi ska förstå och ska lära oss. Min ridlärare är sjukt bäst.

Och glömde och skriva att jag har varit med min kompis när hon tävlade på örks och ni är väldigt bra ryttare.

Svar: Åh, har somsagt hört både bra och dåliga saker om jfk, och tack. Tycker våra ponnyallsvenska ryttare är grymma ;)
orksryttare.blogg.se

2013-09-27 @ 20:20:56
Postat av: Alli

Ja jag går ju också på JFK och visst får hästarna gå när de har en tappsko,men hästarna ska ju gå helt utan skor egentligen. Så det är ju bara naturligt för hästarna att gå utan skor så om det bara är en som är borta gör det ingen,visst finns det säkert hästar som är känsligare än andra men de flesta hästar klarar nog sig, och det finns små hagar men där går bara hästar som kanske är halta eller skakade på något annat sätt,eller den hagen med det jätte höga staketet som är till Daira eftersom hon har lite dumheter ibland att hopp ur hagen när hon går med flocken när gräset är grönare på andra sidan,men för det mesta hållet hon sig i hagen. Och det är ingen som har sagt att man bara får vara där en halvtimme förre. Man kan vara där några timmar förre man ska rida. Det är ingen som direkt bestämmer hur länge man får vara där och hur tidigt. Fast såklart när hästarna blir kvällfodrade är det nog bäst att man börjar dra sig hemåt ;) Och om vi ska gå till hagarna igen så är det inte alls ridskolor som har tillgång till gräshagar som ÖRKS,men då kan jag ju säga att JFK har lite mer så att man kan rida ut i skogen och hoppa stockar dessutom. Men som Ida skrev så skulle jag nog börjat på ÖRKS. För jag tycker att Hampus och Ior är för gulliga,men just nu har jag fullt upp med min lilla prins!!❤️❤️❤️
Tack för mig ;)

Svar: oj, tack så himla mycket!
orksryttare.blogg.se

2013-10-14 @ 20:04:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: