Bra ridövning!

Hej! En bra ridövning (tycker jag) är en hoppningsövning jag rider ibland.
Det du behöver är endast 2 bommar!
Du lägger ut som i line med varanda, på en långsida av din ridbana/ditt ridhus med valfritt mellanrum, men det ska va ganska långt imellan!
|                                       |
|                                       |
|                                       |
 
typ sådär haha. 
Sen kommer ni på galopp och ska hitta jämna språng imellan först. Ni måste stå i lätt sits, för att se att ni kan länga och korta galoppen utan att sitta ner.
 
Så ni räknar hur många HELA galoppsprång det är imellan utan att bromsa eller gasa på hästen. 
När du fått fram hur många galoppsprång du får i "normal" takt, ska du ta bort 1 galoppsprång (länga galoppen) och lägga till 1 galoppsprång (korta galoppen).
 
Tycker detta är en nyttig övning och den kan hjälpa dig sen när du lägger upp bommarna till högre hinder! 
Denna övninger red jag på marabou, och efter ett tag lyssnade han bättre och sprang inte bara över bommarna utan jag fick mer kontroll!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: